Pondělí 20. ledna 2020, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. ledna 2020 Ilona

Žádný relaxovaný z nebe nespadl

14. 01. 2020 15:08:20
Čím dál častěji ve svém okolí slýchám „...měla bych si najít víc času pro sebe“. Znáte to? Stav, kdy si plně uvědomujeme, že nám dochází síly. Přesto nám to nedá a místo odpočinku, si ještě něco přidáme. Zajímá Vás, co s tím?

Jasně, někdy jsou situace, při kterých je potřeba zabrat a dodělat práci vedoucí k naplánovanému cíli. Pokud však je dlouhodobě vše důležitější než my sami, pak se naše tělo i mysl začne bouřit. Vysílá signály, že už toho bylo dost.

Stav vyčerpanosti, u zdravých jedinců, nepřichází z nenadání. K tělesným projevům únavy patří např. svalové napětí, pocit slabosti, únava očí, zpomalení pohybů. V psychice se únava nejčastěji ukáže na zhoršené koncentraci.

Práce, rodina, přátelé, různé povinnosti a zájmy (i ty které jsme si sami naordinovali) jsou pro nás důležité, a proto je chceme zodpovědně naplňovat. Největší zodpovědnost však máme vůči sobě a svým potřebám. Pokud už hlava i tělo křičí STOP, je třeba s plným respektem zastavit.

Co tedy můžeme udělat pro to, abychom se nedostali do stavu vyčerpanosti? Jak předejít křiku těla a mysli? Nejlepší cesta je prevence.

  1. Pravidelná radost

Proč se vlastně snažit o nějakou změnu? To je velmi důležitá otázka. Možná děláme více aktivit, protože „musíme a měli bychom“ namísto těch, které si „přejeme nebo chceme“. Zkuste si někdy vytvořit seznam činností a podívejte se, kolik z toho děláte pro svou radost. Dalším krokem je pak vyvážení aktivit v poměru 50:50 nebo více ve váš prospěch.

Každý, kdo najde smysl činnosti (tedy ono proč) najde i motivaci. Např. relaxační cvičení pak nebudou jen další povinností, ale vaší radostí. Pravidelné návštěvy vašeho vnitřního světa rozvinou vaši schopnost sebeuvědomění, sebeovládání. A pokud setrváte pak i emapatie, která se projeví v kladně v řízení lidských vztahů.

  1. Všímavost vůči sobě

Svět nám na podnose servíruje plno podnětů a není těžké se jimi nechat zaplavit. Je toho tolik zajímavého k vidění, poslechu, k přemýšlení...Přesto je fajn se občas zaměřit na vlastní bytí. Být sám se sebou. Podívat se vnitřním zrakem na své tělo, své myšlenky, své pocity.

Můžete vyzkoušet krátká relaxační cvičení např. uvědomění smyslů nebo i prosté pozorování dechu. Vyzkoušejte si navození a pozorování polarity vlastních pocitů (např. klidný vs. rozčílený). Výborný je i autogenní tréning, který se dá cvičit v leže i v poloze vozky – v sedě.

  1. Udělejte si čas pro sebe

Když jsem přemýšlela, jak do svého nabitého diáře nacpu položku „čas pro sebe“ byla jsem ještě více ve stresu. Většinou ztrácíme čas, pokud si nejsme schopni určit priority. Pro začátek si můžete aktivity roztřídit podle pravidel důležité/nedůležité a naléhavé/nenaléhavé.

Také mi pomohlo uvědomění, že čas pro sebe můžeme mít po kouskách a v činnostech, které vás naplňují. Relaxace můžeme pak zařazovat vícekrát průběžně během dne. Např. dechové uvolňovací cvičení, nebo tělesné protažení můžeme zvládnout i během 5ti minut. Výborně funguje i zpěv „z plných plic“ v autě, pokud např. stojím v koloně.

Přeji vám mnoho štěstí a radosti na cestě za vnitřním klidem.

Autor: Petra Mádrová | úterý 14.1.2020 15:08 | karma článku: 8.02 | přečteno: 247x

Další články blogera

Další články z rubriky Praha a střední Čechy

Šárka Rosová Váňová

Opustíš-li mě, smíchy zahynu

Už vidím ty chytré radily a poučovatele v diskusi. Kup si nové, ty nádhero. Nejsi ty náhodou blondýna? Odpovím rovnou. Nekoupím. A nejsem. Moje auto mě baví, je to živel dravý. A taky zdroj mojí inspirace k psaní.

17.1.2020 v 14:04 | Karma článku: 18.71 | Přečteno: 637 | Diskuse

Radek Pálka

Výchova chlapců v Čechách, aneb když jablko nepadne daleko od stromu

Všichni, kdo jsme rodiči, vzpomínáme na nepříjemné zážitky z dětství, kdy na nás naše vlastní matky vytáhly nasliněný kapesník a nejlépe před spolužáky nám z tváří pořádnou silou začaly dřít špínu.

17.1.2020 v 6:00 | Karma článku: 27.01 | Přečteno: 1225 | Diskuse

Karol Wild

Novodobá historie jednoho starého domu

Bydlím v něm už 52 let a tak jsem trochu pamětník. A zaznamenal jsem i kuriózní události, se kterými vás chci zde seznámit.

14.1.2020 v 11:24 | Karma článku: 18.31 | Přečteno: 478 | Diskuse

Lenka Kohoutová

Tykáme si?

Intenzivně se zabývám tím, jak jsou nastavena pravidla chování v sociálních službách a ve zdravotnictví vůči lidem se zdravotním postižením.Tedy přesněji, jak se personál chová ke klientům a zdravotníci k pacientům.

9.1.2020 v 8:04 | Karma článku: 27.22 | Přečteno: 1168 | Diskuse
Počet článků 1 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 247

Věnuji se vlastnímu osobnostnímu rozvoji již 20 let a na této cestě jsem si uvědomila, že mohu pomoci i ostatním. Máme-li oporu v sobě, lépe přijímáme změny a rozhodujeme se. Jako kouč dávám druhým prostor k zastavení a nalezení sama sebe. Moje otázky vám poskytnou nový pohled při řešení složitých situací, získání radosti a navrácení životní energie.

Najdete na iDNES.cz